ページの先頭です。 メニューを飛ばして本文へ
現在地 トップページ > げろたび > まつり・イベント > イベント一覧 > Tanokami Festival(田の神祭り)

本文

Tanokami Festival(田の神祭り)

更新日:2025年1月30日更新 印刷ページ表示

For centuries, the residents of Gero have celebrated the arrival of spring with the Tanokami Festival. Over the course of a week in February, they perform elaborate worship rituals and dedicate dances to the Shinto deities of the harvest known as Tanokami. Many of the ceremonies and events take place at Moriminashi Hachiman Shrine, near the center of town. The festival culminates on February 14.

 

The pinnacle of the festival

Groups of celebrants wear domed hats covered with red and white paper decorations called hanagasa and parade through the town on the morning of February 14. From noon, the hanagasa teams join shrine officials and other groups at Gero Onsen Gassho Village for ceremonies and lion dancing. Highlights include a purification ritual (misogi) in which those with leading roles must bathe in the cold mid-February water of a pond.

 

The events at Gassho Village are followed by a ceremonial procession to Moriminashi Hachiman Shrine. The procession includes approximately 200 participants in traditional festival attire and historic costume. There are breaks for more lion dancing along the way.

 

At the shrine, the hanagasa groups perform dances of reverence for the deities. In some, they are accompanied by taiko drums, traditional wind instruments, and singing. In others, the dancers play the sasara, a percussion instrument made from bamboo.

 

At the climax of the festival, spectators compete to catch hanagasa, bamboo chopsticks, and red and white dango dumplings tossed into the crowd. It is said that if you catch a hanagasa, you will be blessed with good health and prosperous business in the coming year. Events draw to a close with the dancers leaving the grounds while performing ritual movements mimicking rice sowing and harvesting.

 

The run-up to February 14

The Tanokami Festival officially begins on February 7 when a member of the community is chosen to lead the festival that year. Ceremonial rites and rehearsals are carried out to prepare for the main public event in the days following. On the night of February 13, Moriminashi Hachiman Shrine hosts dances and other performances leading up to a midnight purification ceremony.

 

Origins of the festival

The festival is believed to derive from a local form of dengaku, a type of music and dance performed in agrarian communities in premodern Japan. The festival’s rituals and celebrations are intended to ensure a bountiful harvest. It is also known as the Hanagasa Festival because of the colorful hats worn by the dancers. The Tanokami Festival is an Important Intangible Folk Cultural Property.

 

【日本語訳】

下呂の住民は何世紀にもわたって田の神祭りで春の到来を祝ってきました。

2 月の 1 週間にわたって念入りに準備された礼拝儀式が執り行われ、田の神として知られる神道の五穀豊穣の神に踊りが奉納されます。

多くの儀式やイベントは町の中心部近くの森水無八幡神社で行われます。祭りは 2 月 14 日に最高潮に達します。

 

祭りの絶頂

2 月 14 日の朝、参加者の一行は赤と白の紙の飾りで覆われた花笠と呼ばれるドーム型の帽子をかぶり町内を練り歩きます。

花笠チームは正午から下呂温泉合掌村で神社関係者や他の団体と合流し、神事や獅子舞を披露します。

ハイライトには、主役を担う者が 2 月中旬の冷たい池の水で沐浴する清めの儀式(禊)が含まれます。

 

合掌村での行事に続いて森水無八幡神社への神事行列が行われます。

行列には伝統的な祭りの衣装や歴史的な衣装を着た約 200 人の参列者も含まれます。

途中で休憩があり、さらに獅子舞を踊ります。

 

神社では花笠集団が奉納踊りを披露します。

太鼓や伝統的な管楽器、歌が伴奏されるものもあります。

他の曲では、踊り子がささらという竹で作られた打楽器を演奏します。

 

祭りのクライマックスでは観客が投げ込まれた花笠、小竹箸、赤白団子を奪い合います。

花笠を取ることができればその年の無病息災と商売繁盛に恵まれると言われています。

行事は終わりに近づき、踊り子たちが田植えや稲刈りを模した儀式的な動作を披露しながら退場します。

 

2月14日までの準備

田の神祭りは氏子がその年の祭りの主役に選ばれる 2 月 7 日に正式に始まります。

数日後に行われる主な公開行事に備えて儀式とリハーサルが行われます。

2月13日の夜、森水無八幡神社では踊りやその他の演目が行われ、その後真夜中の清めの儀式が行われます。

 

祭りの由来

この祭りは近代以前の日本の農業共同体で行われた音楽と踊りの一種である田楽の地方版に由来すると考えられています。

祭りの儀式やお祝いは豊作を確実にすることを目的としています。

踊り手が色とりどりの笠をかぶっていることから「花笠祭り」とも呼ばれています。

田の神祭りは国の重要無形民俗文化財に指定されています。